ВСТУП


ШАНОВНІ УЧНІ!

Створення і широке використання в повсякденному житті сучасного суспільства новітніх технологій збирання та обробки інформації, різних інформаційно-пошукових, моделюючих, аналітичних і управлінських систем обумовили виникнення цікавого і значного феномена, характерного для новітньої історії людства. Вдосконалення засобів обчислювальної техніки, систем телекомунікацій та інформаційних технологій не лише повною мірою виявляє свою виробничу, технологічну й соціальну корисність, поліпшуючи умови праці і побуту, вони радикальним чином змінюють саму природу людських і виробничих відносин у сучасному суспільстві.

Інформаційні технології стали частиною нашої повсякденної дійсності.

Інформація, зароджуючись та існуючи в межах якої-небудь сфери людської діяльності, набуває вузькоспеціального галузевого характеру.

Основні елементи фірмового стилю

Фірмовий стиль - це набір колірних, графічних, словесних, друкарських, дизайнерських постійних елементів (констант), що забезпечують візуальну і смислову єдність товарів (послуг), всієї інформації, що виходить від фірми, її внутрішнього і зовнішнього оформлення.

Система фірмового стилю включає наступні основні елементи:
1. Товарний знак.
2. Фірмовий шрифтовий напис (логотип).
3. Фірмовий блок.
4. Фірмове гасло (слоган).
5. Фірмовий колір (кольори).
6. Фірмовий комплект шрифтів.
7. Корпоративний герой.
8. Постійний комунікант (обличчя фірми).
9. Інші фірмові константи.
Декілька слів про кожний з цих елементів фірмового стилю.

Товарний знак

Товарний знак (інші використовувані назви: знак обслуговування, фірмовий знак, англ. trade mark) є центральним елементом фірмового стилю. Не зовсім коректним є визначення товарного знаку (ТЗ) як торгової марки. Товарний знак (ТЗ) є зареєстрованими в установленому порядку образотворчими, словесними, об'ємними, звуковими позначеннями або їх комбінаціями, які використовуються власником ТЗ для ідентифікації своїх товарів. Виняткове право власника на використання товарного знаку забезпечується правовим захистом з боку держави.

Товарний знак покликаний:

1. полегшувати сприйняття відмінностей або створювати відмінності;

2. давати товарам імена;

3. полегшувати опізнання товару;

4. полегшувати запам'ятовування товару;

5. указувати на походження товару;

6. повідомляти інформацію про товар;

7. стимулювати бажання купити;

8. символізувати гарантію.

Товарні знаки відрізняються своєю численністю і різноманіттям. Виділяють п'ять основних типів товарних знаків:

Словесний товарний знак. Наприклад: "IBM", "Adidas", "Coca-Cola", РАО "Газпром", "Балтіка", "Московський Стільниковий Зв'язок" і ін. Словесний ТЗ - найпоширеніший тип товарних знаків. Приблизно 80% всіх реєстрованих ТЗ відноситься до цього типа.

Образотворчий товарний знак є оригінальним малюнком, емблемою фірми. Наприклад, характерна зігнута лінія як товарний знак фірми Nike, що проводить спортивний інвентар; стилізована старовинна тура, вписана в овал, - ТЗ "АВТОВАЗ", і т.п.

Об'ємний - зареєстрований знак в тривимірному вимірюванні. Наприклад, специфічної форми пляшка від "Coca-Cola" (теж забезпечена правовим захистом); флакон духів "Дали" і т.д.

Звуковий товарний знак в недавньому минулому був більше характерний для радіостанцій і телекомпаній (наприклад, вступний такт музики до пісні "Підмосковні вечори" - ТЗ радіостанції "Маяк"). Останнім часом даний вид ТЗ все ширше використовується в рекламній практиці фірм, що працюють в інших сферах бізнесу. Наприклад, оригінальні музичні фрази в корпоративній рекламі розчинної кави "Nescafe" фірми Nestle ("Нового дня глоток!"). Дуже сильний комунікаційний заряд несе такий крок фірми Zippo, як реєстрація як звукове ТЗ клацання запальнички.

Комбіновані товарні знаки є поєднаннями приведених вище типів. Наприклад, комбінація логотипу і об'ємної скульптурної групи "Робочий і селянка" В. Мухиной - товарний знак кіностудії "Мосфільм".

Фірмовий шрифтовий напис, логотип

Фірмовий шрифтовий напис (логотип) - це оригінальне накреслення скороченого найменування фірми, товарної групи, вироблюваної даною фірмою, або одного конкретного товару, що випускається нею. Як правило, логотип складається з 4-7 букв. Приблизно чотири товарні знаки з кожних п'яти реєструються саме у формі логотипу.

Фірмовий блок

Фірмовий блок (ФБ) є традиційним поєднанням декількох елементів фірмового стилю, що часто вживається. Найчастіше - це образотворчий ТЗ (товарна емблема) і логотип, наприклад, напис "Adidas" під фірмовим розітнутим трикутником - фірмовий блок фірми Adidas, логотип фірми KLM із стилізованою короною над буквами - фірмовий блок авіакомпанії KLM Royal Dutch Airlines.

Фірмове гасло, слоган

Фірмове гасло (слоган) є постійно використовуваним фірмовим оригінальним девізом. Деякі слогани реєструються як товарні знаки.

Слоган може містити основні принципи діяльності фірми, її кредо: наприклад, фірма Nike: "Тільки зроби це!" ("Just Do It!"), Philips: "Змінемо життя до кращого!"; Procter & Gamble: "Якість, заслуговує довіри"; компанія "Бі-Лайн": "Живи на яскравій стороні" і ін.

Фірмовий рекламний девіз повинен відповідати наступним основним вимогам:

органічно вписуватися у фірмовий стиль власника і вносити внесок у формування його іміджу;

повинен обов'язково враховувати особливості цільової аудиторії, клієнтурного ринку фірми, бути зрозумілим і близьким цій аудиторії;

стислість: слоган повинен добре запам'ятовуватися;

оригінальність (природно, в певних межах);

інтенсивне емоційне забарвлення;

виключати двояке тлумачення (наприклад, «Фірма Рікко» взує всю країну!»; Інкомбанк: «Кожну секунду ми перетворюємо на дохід наших клієнтів» і ін.);

відповідати стилю життя, системі цінностей, що склалися у момент часу його використання. Наприклад, «Кока-кола» змінила декілька десятків зареєстрованих слоганів: від «Пийте Кока-колу» до «Глоток, який освіжає!», «З Кока-колою справи йдуть краще!», «Насолодися Кока-колою», «Це - Кока-кола»!

Фірмовий колір

Фірмовий колір (кольори) також є найважливішим елементом фірмового стилю, одним з компонентів загальної картини образу фірми. Колір робить елементи фірмового стилю привабливішими, такими, що запам'ятовуються, дозволяють надати сильну емоційну дію. За деякими типами продукції і послуг конкретні кольори закріпилися достатньо міцно. Як найбільш відомі приклади використання фірмових кольорів можна назвати: мережа ресторанів McDonald's - червоний і жовтий; лідер світового виробництва фототоварів KodaK - жовтий і золотистий; IBM - синій; Pepsi - синій, білий, червоний.

Фірмовий колір може також мати правовий захист у разі відповідної реєстрації товарного знаку в цьому кольорі. Проте необхідно врахувати, що якщо товарний знак заявлений в кольоровому виконанні, то він буде захищений тільки при цьому кольорі. При реєстрації ж знаку в чорно-білому варіанті він має захист при відтворенні в будь-якому кольорі.

Фірмовий комплект шрифтів

Фірмовий комплект шрифтів може підкреслювати різні особливості образу марки, вносити свій внесок у формування ФС. Шрифт може сприйматися як "мужній" або "жіночний", "легкий" і "важкий", "елегантний" або "грубий", "міцний", "діловий" і т.п. Завдання розробників фірмового стилю - знайти "свій" шрифт, який би вписувався в образ марки.

Корпоративний герой

Корпоративний герой (КГ) - постійний, стійкий образ свого представника, посередника (комуніканта) в комунікаціях з цільовою аудиторією. Дуже часто корпоративний герой наділяється деякими рисами, які комунікатор прагне включити в свій імідж. Білий лебідь, що злітає з водної гладі, відтворює природний стан клієнтів авіакомпанії KLM - політ. Провізор Марія, що одержала у телеглядачів прізвисько Леді Панадол, символізує професійну компетентність і м'яку, ненав'язливу уважність до болів простих споживачів і т.п. КГ може також втілювати фантазійно-ідеальний образ споживача. Прикладом тому може служити Ковбой Marlboro. Герой явно претендує на лаври супермена. І, по всій видимості, передбачається, що курці сигарет цих марок підсвідомо ідентифікуватимуть себе з цими корпоративними героями.

Постійний комунікант, обличчя фірми

Постійний комунікант (ПК) на відміну від корпоративного героя є реальною особою. Це конкретна людина, яка вибрана фірмою як посередник в її комунікаціях з адресатом. Поширеніші визначення цього поняття як "обличчя компанії", "бренд-імідж", "ікона фірми". Причому залучення ПК до процесу комунікацій відрізняється тим, що носить не епізодичний характер, Як комунікант він виступає достатньо тривалий період часу.
Іноді фірма використовує зовнішню привабливість, красу посередника. В деяких випадках фірму-комунікатора можуть привернути професійні якості людини, його компетентність.

Інші фірмові константи

Інші фірмові константи: фірмовий прапор, фірмовий гімн, корпоративна легенда (фірмова байка), різні емблеми фірми (що не одержали через які-небудь причини правовий захист і що не є ТЗ); фірмові особливості дизайну; оригінальні сигнатури і піктограми (абстрактні графічні символи, що позначають товарні групи, розміщення служб і іншу інформацію); певні внутрішньофірмові стандарти і ін.

Носії елементів фірмового стилю

Основними носіями елементів фірмового стилю є:

1. Друкарська реклама фірми: плакати, листівки, проспекти, каталоги, буклети, календарі (настінні і кишенькові) і т.д.

2. Засоби пропаганди: пропагандистський проспект, журнали, оформлення залів для прес-конференцій і т.д.

3. Сувенірна реклама: пакети з поліетилену, авторучки, настільні прилади, сувенірна вітальні листівки і ін.

4. Елементи діловодства: фірмові бланки (для міжнародного листування, для комерційного листа, для наказів, для внутрішнього листування і т. д.), фірмовий конверт (звичайний і для міжнародного листування), фірмові теки-реєстратори, фірмові записники, фірмові настільні семиденки, фірмові блоки паперів для записів і т.д.

5. Документи і посвідчення: пропуски, візитні картки, посвідчення співробітників, значки стендистів і т.д.

6. Елементи службових інтер'єрів: панно на стінах, настінні календарі, наклейки великого формату. Нерідко весь інтер'єр оформляється у фірмових кольорах.

7. Інші носії: фірмовий рекламний прапор, односторонній і двосторонній вимпел, фірмовий пакувальний папір, ярлики, запрошення, фірмовий одяг співробітників, зображення на бортах транспортних засобів фірми і т.д.

Розробка фірмового стилю

Фірмовий стиль - це один з основних параметрів ефективної реклами, тому його розробкою повинні займатися професіонали.

При виборі розробника фірмового стилю, необхідно уважно вивчити існуючі пропозиції фірм, оцінити якість портфоліо.

Джерела інформації:

Немає коментарів:

Дописати коментар